søndag den 30. september 2007

Dagbog + samfundsanalyse

Lørdag d. 29. september

Kære dagbog,

Jeg vågnede klokken syv. Min mobil lynede og tordnede som et lille diskotek. Jeg vidste, at det ikke var tid til at snooze, som jeg plejer, for dagen var proppet med planer. Vores første fieldtrip ventede forude.
Jeg slæbte mit halvrådne legeme ud på badeværelset og tændte for bruseren, hvis iskolde piskesmæld haglede ned over mig et par minutter og peppede tingene lidt op; men straks jeg var tør, begyndte søvnen igen at kalde på mig nede fra dynerne. Jeg sad et par minutter på min sengekant og skummede af raseri indeni over tidspunktet. Jeg holder ikke af at blive sparket så tidligt ud af fjerene på en lørdag. Nå, det hjalp jo ikke at pive, så jeg satte noget hårdkogt rock på for fulde gardiner i de ti minutter det tog at børste tænder og få tøj på. Set i bakspejlet var det nok lidt hensynsløst over for mine thailandske naboer – men ok, de ser kongfu film og skændes klokken to om natten på hverdage, så helt dårligt har jeg det ikke med det. Det hjalp i hvert fald lidt på morgenfriskheden med en god gang pigtråd.
Frugtsælgeren på hjørnet holder åbenbart fri om lørdagen (eller også er han heller ikke morgenmenneske), så der var ingen morgen-ananas til mig. Jeg måtte nøjes med en gang appelsinjuice hos damen ti meter længere henne.
Ude foran studiet var de andre allerede mødt op og der holdt en stor, sølvglinsende minivan og ventede med motoren tændt. Et par minutter senere var vi på vej og Bangkoks beton-skyline for forbi vores søvnige øjne. Jeg faldt hurtigt i søvn igen og vågnede først, da bilen stoppede et ubestemt sted og vi skulle ud.
Der var ingen af os, der vidste, hvad det helt præcist var vi skulle se i løbet af dagen og det tilførte det hele et spændende overraskelses-element, men hjalp ikke til at få os til at fremstå mindre som de ignorante turister, vi jo - når alt kommer til alt - er. Senere skulle det vise sig, at dagens rytme mere eller mindre var: ud af minivan, opleve, tage billeder, ind i minivan, sove eller stene, ud af minivan osv… vi skulle helst ikke røre en finger, udover selvfølgelig for at trykke på knappen på vores kameraer, som vi da også flittigt gjorde.
Nu er det fair at forklare, at turen var arrangeret af firmaet, og vores guide var ejeren Jucks bror Dou (udtales som homer simpsons berømte catchphrase), som fulgte os rundt med venlig og diskret opførsel, krydrede vores oplevelser med informationer om seværdighederne, og, ikke mindst, høfligt insisterede på at betale for alle måltider og indgangsbilletter. Dette mødte da heller ikke nævneværdig modstand fra turens deltagere. Man vænner sig skræmmende hurtigt til at lade sine pengesedler blive i lommerne og bare tage imod al luksusen. Hvad turen konkret indeholdt af seværdigheder og oplevelser, vil jeg lade fotografierne om at beskrive for det gør de jo som bekendt bedst, faktisk præcis 1000 gange bedre end ord (eller hvordan det nu er), men det jeg bedst husker fra dagen, var en ukendt følelse, der gennem de sidste par uger langsomt, men stødt, har sneget sig ind på mig og nu fik sit gennembrud: Følelsen af at være rig.
Det er selvfølgelig ikke nogen overraskelse, at en gennemsnitsdansker har en stærkere økonomisk base end en gennemsnitsthai; men det er første gang jeg besøger et land og som rejsende befinder blandt de rige, i et lag, som standsmæssigt hviler ovenpå de fattigere lags skuldre. Samfundet er simpelthen konstrueret efter tjener/herre princippet; der er altid nogen, der kan tage slæbet for en, hvis man vifter med en pengeseddel (Jeg ved det samme til dels er tilfældet i Centralamerika, men på den tur gjorde Carl og jeg en dyd ud af at rejse og bo under så lurvede og beskidte (og billige) forhold som muligt).
Derhjemme er gæsten jo hverken rigere eller fattigere end den serverende, og af frygt for en spytklat i latten og til dels af ren og skær venlighed, sørger gæsten for at behandle den serverende ligeværdigt. (generelt set; vi har selvfølgelig også vores snobberi)

Her er det anderledes. Næsten alle forholdet er bygget op omkring forskellen mellem rig og fattig. Jo mindre, den rige ulejliges, jo bedre.
Flodbåden, vi på et tidspunkt sejlede på, naglede det fast. Det var en todækket, firkantet flodpram, øverste dæk åbent med solskærm og hvide duge på bordene. Underste dæk mørkt og – ja, mørkt. Jeg var nemlig ikke derinde på noget tidspunkt. Dou førte os elegant direkte ovenpå, hvor vi fik et fint bord oppe ved stævnen med personlig tjener.
Ikke på noget tidspunkt kom en gæst nede fra op ad trapperne for at se udsigten.
Men maden var fantastisk god og egentlig ikke snobbet på nogen måde. Tjeneren holdt hele tiden et skarpt øje med ølstanden i mit (og de andres) glas og var over mig hvis jeg bare så meget som kastede et blik over mod bordet med fulde flasker. Før jeg vidste af det, stod hun derovre med mit halvtomme glas og spurgte hvor mange isterninger, der skulle i min refill (det tog mig et par gange at forklare hende, at jeg helst ville drikke min øl uden, som vi jo er vant til)

Nå, før der går for meget samfundskritik i det hele, vil jeg sige, at turen på alle måder var helt fantastisk og et dejligt roligt afbræk fra Bangkoks larm. At samfundet er mere klasseopdelt end vores er ikke nødvendigvis kun dårligt, og jeg vil nok sige, at selv underklassen her generelt virker meget lykkelig og harmonisk. Her sammenligner jeg igen med Centralamerika, der efter min mening har alvorligere problemer end Thailand, i fh.t. USA's indflydelse og moderniseringen kontra den stringente katolicisme osv.

Jeg skraber jo kun overfladen, når jeg fra flodprammen peger mit digitalkamera ind på bredden og suger det beskedne indblik ned på mit flashkort. Indtil videre har det kun indfanget gode og dejlige ting. Og når man sidder midt på en snoet flod i dejlig varme med en kold øl i hånden og maven fuld af krydret thai mad og betragter livet, der sagte driver forbi på terrasser og små fortøjrede træbåde, mens et hyggeorkester spiller ”Sound of Silence med Simon & Garfunkel (med tyk thai accent), kan man ikke andet end at læne sig tilbage, snuse ind og hilse på den blå himmel og være helt igennem fantastisk lykkelig.

Det glædede mig også at se at underetagen, da vi lagde til kaj igen og jeg tumlede ned ad trapperne med en 3-4 øl i blodet, var ét stort karaoke-party og dørken knirkede af dansende thaier. De forstår fandeme at feste, og jeg var næsten ked af, at vi skulle videre, for en af thaigutterne hev fat i mig og ville have mig ud på dansegulvet til en god, kammeratlig svingom. Det kunne sgu have været morsomt. Men minivanen holdt klar på kajen med brummende motor og sølvglinsende fælge og ventede på at føre os videre på denne lille endags-odyssé i den thailandske oplevelsesparaply.

1 kommentar:

M. Don sagde ...

Super fed blog, Jeppe. Det er jo næsten som, at være der selv :)